Biuro
Rynek - Ratusz 24
50-101 Wrocław
tel./fax 071.344.10.46
tel. +48.607.717.225
e-mail: w.geras@okis.pl
kontakt idea festiwalu wrostja 2012 oftja 2012 poprzednie edycje festiwale na świecie sponsorzy linki galeria news news

PUBLIKACJE POŚWIĘCONE RUCHOWI
TEATRÓW JEDNEGO AKTORA



Od 2007 roku Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru i Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu wydają publikacje poświęcone ruchowi teatrów jednego aktora i sylwetkom wybitnych aktorów polskich i zagranicznych. Seria nazywa się „CZARNA KSIĄŻECZKA Z HAMLETEM” i do tej pory ukazało się dziesięć pozycji:

● Andrzej Żurowski „Sam z Szekspirem na scenie” (Wrocław 2007)
● Krzysztof Kucharski „Burzyński na tropach teatru jednego aktora” (Wrocław 2008)
● Tomasz Miłkowski „Teatr Siemion” (Wrocław 2009)
● Ewa Bułhak „Szukanie monologu. O Teatrze Ireny Jun” (Wrocław 2010)
● Jacek Popiel „Teatr jednego aktora Danuty Michałowskiej” (Wrocław 2010)
● Liucija Armonaite „Birute Mar. Bez maski” (Wrocław 2011)
● Jolanta Betkowska „Tadeusz Łomnicki. O sztuce monodramu Tadeusza łomnickiego (Wrocław 2011)
● Milosz Mistrik „Milka Zimkova. Aktorka słowacka” (Wrocław 2011)
● „Wrocławskie rozmowy. Czy teatr jednego aktora jest teatrem ubogim?” (Wrocław 2011)
● Ałła Pidłużna "Łarysa Kadyrowa. Szczęśliwa samotność aktorki" (Wrocław 2012)

W przygotowaniu są:

Lech Śliwonik – TADEUSZ MALAK
Krzysztof Kucharski – BOGUSŁAW KIERC
Elwira Militowska – JANUSZ STOLARSKI
Victoria Polinenko – LIDIA DANYLCZUK (Ukraina)
Michał Lenorciński – BRONISŁAW WROCŁAWSKI


--------------------------------------------------------
Ałła Pidłużna
ŁARYSA KADYROWA
SZCZĘŚLIWA SAMOTNOŚĆ AKTORKI
ЩАСЛИВА САМОТНІСТЬ АКТРИСИ


Kiedy w monodramie „Stara kobieta wysiaduje” głosem nie znoszącym sprzeciwu krzyczy: Cukrrru, cukrrru!, wydaje się, że to żądanie skierowane jest do wszystkich. Także do krytyków, tak, tak!
Ukraińska aktorka Łarysa Kadyrowa to postać charyzmatyczna i człowiek instytucja – profesor Narodowej Akademii Muzycznej, pomysłodawczyni, dyrektorka i w ogóle spiritus movens dwóch festiwali teatralnych (monodramów aktorek „Maria” i sztuk antycznych „Bosforskie agony”), prezydent ukraińskiej sekcji Międzynarodowego Instytutu Teatru, artystka, ale i teatralny Mag. Kto zetknął się z jej sztuką aktorską, poznał jej moc. Ona nie gra jakichś tam ról, tylko całą sobą odsłania przed nami osobowość swoich bohaterek. Za tymi aktami „całkowitego ofiarowania się” na scenie stoją nie tylko jej talenty i maestria warsztatowa, ale nade wszystko refleksja – pogłębiony program estetyczny i światopogląd, który w aktywności artystycznej każe jej podkreślić misję etyczną: poprzez sztukę doskonalić własne i cudze człowieczeństwo.
Gdy przeczytacie tę skromną książeczkę
w języku polskim i ukraińskim,
jeszcze mocniej przekonacie się, że „pocukrowane” zachwyty, to jedyna waluta, jaką można się jej zrewanżować.

-------------------------------------------------------
WROCŁAWSKIE ROZMOWY
CZY TEATR JEDNEGO AKTORA JEST TEATREM
UBOGIM?

Minęło pół wieku od chwili, kiedy Ludwik Flaszen użył formuły „teatr jednego aktora” w stosunku do teatru jednoosobowego Wojciecha Siemiona. Nazwa ta stała się zawołaniem
całego ruchu, zorganizowanego wokół festiwali teatrów jednego aktora we Wrocławiu i Toruniu. Flaszen nie tylko nowe zjawisko nazwał, ale zdefiniował jego poetykę. Jego obserwacje i intuicje, czym jest, a czym nie jest teatr jednego aktora, stały się punktem wyjścia do rozmowy, jaką we Wrocławiu podczas festiwalu w roku 2010 toczyli krytycy i badacze teatru. Plon tej rozmowy, uzupełniony o wypowiedzi ponad 50 twórców i krytyków związanych z ruchem teatrów jednego,
przynosi ta książka, która zapewne znacznie wzbogaci wiedzę o teatrze jednego aktora. Pomysłodawcami sesji i tej publikacji są Wiesław Geras i Tomasz Miłkowski.


----------------------------------------------------

Miloš Mistrík
MILKA ZIMKOVá AKTORKA SŁOWACKA

Książeczka przynosi wzbogacony anegdotami, lecz w istocie „akademicki”, portret Milki Zimkovej, jednej ze znakomitości teatru, kina, a także literatury współczesnej Słowacji. Autor
nie bez szczypty humoru prezentuje tzw. warunki aktorskie artystki oraz drogę, jaką przebyła z małej podgórskiej wioski na deski wielkomiejskich scen, rozliczne talenty i uzdolnienia
szlifując poprzez zdobycie wykształcenia i doświadczenia zawodowego, entuzjazm i upór w pracy.
W porządku chronologicznym omawia kolejne etapy jej twórczej kariery i analizuje dokonania artystyczne, włączającprzy tym w pole uwagi ich tło historyczne - przemiany życia
społeczno-politycznego na Słowacji w ostatnich latach oraz tradycje obecności kobiet w teatrze słowackim od XIX w. Z tej opowieści, analiz i przywołań kontekstu wyłania się wizerunek
dynamicznej indywidualistki o skrystalizowanym światopoglądzie filozoficznym, pełnej empatii i świadomej humanistycznego posłannictwa sztuk, która - zakochana w rodzimej lokalności – jest przy tym wierna prymarnym wartościom ogólnoludzkim i potrafi się za nimi bezkompromisowo
opowiadać w praktyce estetycznej i nie tylko.
________________________________________________________

Liucija Armonaite
BIRUTE MAR. BEZ MASKI


Kolejny tomik serii zawiera barwny, ale pisany z akademickim pietyzmem wobec faktografii, życiorys artystyczny wybitnej monodramistki litewskiej – Birute Marcinkevićiute Mar. Curriculum vitae aktorki prezentowane jest w dwóch dopełniających się perspektywach: obiektywizującej narracji dziennikarki – krytyka teatralnego oraz subiektywnych wyznań „raptularzowych” i okruchów liryki autorstwa samej Birute Mar. W Polsce tę niezwykłą osobowość litewskiego Teatru Jednego Aktora poznaliśmy na WROSTJA dopiero w 2000 roku. Zaczęło się od powalających wręcz Słów na piasku wg Radosnych dni Samuela Becketta. Potem przyszedł Kochanek i Antygona – Birute Mar bowiem, na zaproszenie WROSTJA, gościła w Polsce kilkakrotnie, prezentując swoje monodramy we Wrocławiu, Warszawie, Legnicy i Toruniu.
Nasza skromna książeczka pokazuje portret Biruty dla większości zaskakujący. Otwiera ją wiersz artystki opatrzony jakże znaczącym tytułem Autobiografia; poznamy wiele twarzy monodramistki. Tomik jest pierwszą publikacją w serii poświęconą aktorce zagranicznej. Po raz pierwszy także Czarna książeczka z Hamletem ukazuje się w trzech wersjach językowych – po polsku, litewsku i angielsku.

_____________________________________________________________________


Jolanta Betkowska
TADEUSZ ŁOMNICKI. O sztuce monodramu Tadeusza Łomnickiego



„Zbliża się dwadzieścia lat od śmierci wielkiego aktora, a dotąd nikt nie pokusił się o monografię jego twórczości. Wprawdzie monodramy Łomnickiego to ledwie nieliczne, brylantowe błyski w całym pejzażu scenicznych dokonań artysty – ale jakiejż klasy! Niczym w soczewce skupiają i może tym wyraziściej oddają siły i środki jego aktorskiego dzieła” – tak w eseju poprzedzającym monografię sztuki monodramu Tadeusza Łomnickiego pióra Jolanty Betkowskiej problem zauważa Andrzej Żurowski.
Autorka podjęła próbę opisu 11-minutowego monodramu „wyjętego” z Lira Edwarda Bona, którą zarejestrowała TVP. Betkowska zrobiła to arcyciekawie i choćby to jest pretekstem, żeby po nią sięgnąć. Jest też opisana, oczywiście, genialna wręcz aktorsko Ostatnia taśma Samuela Becketta przygotowana na scenie warszawskiego Teatru Studio w roku 1985 oraz Ja, Feurebach Tankreda Dorsta w Teatrze Dramatycznym w 1988.

_____________________________________________________________________


Jacek Popiel
TEATR JEDNEGO AKTORA DANUTY MICHAŁOWSKIEJ


Jej życie to gotowy scenariusz filmowy. Jej teatr jednego aktora w naturalny sposób wyłania się z legendarnego Teatru Rapsodycznego Mieczysława Kotlarczyka. Jej największa siła tkwi w umiejętności znalezienia tonu, dźwięku i nastroju dla każdego wypowiadanego słowa.
Autor Jacek Popiel z precyzją chirurga pokazuje nam subtelne przejście aktorki do nowej formy – teatru jednego aktora i zdobywanie wszystkich przyczółków, by w nim poczuć się pewnie.

____________________________________________________


Ewa Bułhak
SZUKANIE MONOLOGU. O TEATRZE IRENY JUN


Są aktorzy, dla których teatr jednego aktora jest misją. Dla Ireny Jun też zawsze był i jest ważnym elementem jej osobowości i artystycznej ekspresji. Wśród wielu możliwości prawdziwych twórczych przygód, m.in. z autorskim teatrze Józefa Szajny, pracy dydaktycznej monodram od zawsze do dziś był dla niej bliską sercu i aktorskiemu temperamentowi formą. Ewa Bułhak
przybliża nam właśnie ten portret aktorki.


____________________________________________________


Tomasz Miłkowski
TEATR SIEMION


Pierwsza z książeczek poświęconych wybitnym polskim i zagranicznym aktorom uprawiającym sztukę monodramu. Wojciech Siemion jest w tej galerii Mistrzów gatunku osobą wyjątkową.
Dokładnie od jego monodramu „Wieża malowana” w roku 1959 otworzyła się w Polsce historia tego gatunku. Książka Tomasza Miłkowskiego przygotowana została z niezwykłym pietyzmem, ale nie na kolanach.


____________________________________________________


Krzysztof Kucharski
BURZYŃSKI NA TROPACH TEATRU JEDNEGO AKTORA
(W poszukiwaniu definicji)

"Burzyński na tropach teatru jednego aktora" gromadzi próby zdefiniowania zjawiska nazywanego teatrem jednego aktora przez krytyka teatralnego, wieloletniego jurora, świadka najważniejszych zdarzeń w tym ruchu, Tadeusza Burzyńskiego (1939-1988) publikowane w recenzjach, esejach, felietonach przez ponad dwadzieścia lat na łamach różnych periodyków.


____________________________________________________


Andrzej Żurowski
SAM Z SZEKSPIREM NA SCENIE

"Sam z Szekspirem na scenie" jest pierwszą próba syntetycznego ujęcia historycznego procesu polskiego monodramu szekspirowskiego w jego międzynarodowych kontekstach*We wrześniu 2008 roku esej prof. Andrzeja Żurowskiego został przetłumaczony przez Anaita Akoliana na język rosyjski i w nieco innej redakcji ukazał się pod tytułem „O szekspirowskim monodramie”. Premiera miała miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskiego w Erewaniu (Armenia).

____________________________________________________

Wiesław Geras, Karolina Michalska
INDEKS AKTORÓW I SPEKTAKLI SPOTKAŃ Z TEATREM JEDNEGO AKTORA we Wrocławiu, Toruniu i na Dolnym Śląsku w latach 1966-2006.

Co roku do Indeksu wydawane są aneksy.

____________________________________________________

Wydawca:
Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru


Dofinansowano ze środków:
Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Książeczki można nabyć w
Dolnośląskim Centrum Informacji Kulturalnej OKiS
Wrocław, Rynek-Ratusz 24
w cenie 5 i 10 zł
http://www.dcik.pl/wydawnictwa/0,5,wydawnictwa/

________________________________________________________


BLACK BOOK WITH HAMLET
Publishing series devoted to one actor theatre


2007 Andrzej Żurowski
ALONE ON STAGE WITH SHAKESPEARE

Alone on Stage with Shakespeare is the first attempt at a synthesizing approach towards the historical development of Polish Shakespearean monodrama in its international context.
*In September 2008 Professor Andrzej Żurowski's essay was translated into Russian by Anait Akolian and with slight editorial changes was published as On Shakespearean monodrama. Its premiere took place during the International Shakespearean Festival in Yerevan (Armenia).

2008 Krzysztof Kucharski
BURZYŃSKI ON THE TRACK OF ONE ACTOR THEATRE (In search of the definition)

It is a book devoted to the attempts at defining the phenomenon of one actor theatre undertaken by Tadeusz Burzyński, a critic, a long-time juror and a witness to most of the seminal events constituting the history of this movement

2009 Tomasz Miłkowski
SIEMION THEATRE

The first in the series of books devoted to prominent Polish and foreign actors dealing in one actor theatres. In this gallery of virtuosos, Siemion is a remarkable person. It was with his monodrama Wieża malowana (The Painted Tower) that the Polish history of the genre started in 1959. This book by Tomasz Miłkowski is written with great care, but without unjustified awe.

2010 Ewa Bułhak
IN SEARCH OF THE MONOLOGUE. On Irena Jun's Theatre.

There are actors, for whom one actor theatre is a vocation. For Irena Jun it has always been and still is an important element of her personality and artistic expression. During her enitre artistic life – including such creative adventures as participating in the Józef Szajna theatre or her didactic work – the monodrama has been a form very close to her heart and her artistic temper. It is the portrait of this artist that Ewa Bułhak presents to us.

2010 Jacek Popiel
DANUTA MICHAŁOWSKA'S ONE ACTOR THEATRE

Her life is a ready-made movie script. Her one actor theatre naturally emerges from the legendary Mieczysław Kotlarczyk's Rhapsodic Theatre. Her greatest strength is the ability to find a proper tone, sound and mood for each uttered word. The author, Jacek Popiel, depicts with skill and accuracy the transition of the actress to the new form – the one actor theatre – and her struggle for reputable position in this unique genre.


In preparation:

Lech Śliwonik – TADEUSZ MALAK (Poland)
Victoria Polinenko – LIDIA DANYLCZUK (Ukraine)
Milosz Mistrik – MILKA ZIMKOVA (Slovakia)
Michał Lenorciński – BRONISŁAW WROCŁAWSKI
Krzysztof Kucharski – BOGUSŁAW KIERC (Poland)
Aleksander Prijażnikov – ZINAJDA GUROVA (Russia)
Lech Ranczak – JANUSZ STOLARSKI (Poland)
Ałła Piodłużna – LARYSA KADYROVA (Ukraine)

Publisher:
The Society of the Friends of Theatre in Wrocław
www.wrostja.art.pl

Co-financed by
The Culture and Art Centre in Wrocław
The Cultural Institutions of the Local Government of the Lower Silesia Voivodship



© content WROSTJA | Popraw stronę